Ny og glimrende konkurrent i elvarebil-sjangeren

RSA (Rutebileiernes Standardiserings Aksjeselskap) har inngått en avtale med SAIC og blir offisielt ny importør av SAIC-merkevaren Maxus til Norge. SAIC er den største bilprodusenten i Kina og har en årlig produksjon på over syv millioner kjøretøy. SAIC produserer også biler for blant andre Volkswagen og GM.

Første modell er ut er Maxus EV80, en elektrisk varebil med opptil 200 kilometer rekkevidde. Det er miljøvennlig transport, en varebil med et stort spenn i bruksområder og kort leveringstid.

– I det norske markedet øker og øker leveringstiden på elbiler. Utfordringen for mange som ønsker seg en elbil har vært å få de levert når de ønsker det. Vi har meget god tilgjengelighet på Maxus, og nærmest ubegrenset på EV80. Med en rekkevidde på nærmere 200 kilometer, en ladetid på rundt to timer og godt med plass, er dette en god elvarebil, sier ansvarlig for Maxus hos RSA, Espen Kristoffersen.

Maxus EV80 Elektrisk varebil blå

Dette er Maxus EV80

Nyheten om at Maxus nå er tilgjengelig i Norge ble sluppet i desember, og interessen har ikke latt vente på seg. Posten Norge har allerede bestilt tre biler, etter å ha testet den til storbykjøring i Oslo.

Kjøretøyet er godt mottatt i andre deler av Europa. Blant annet har flåtekunder i både Tyskland og England allerede valgt Maxus. I 2017 vant Maxus EV80 «Best Electric Vehicle» og «Best Light Commercial Vehicle» i en evaluering gjort av britiske Green Fleet.

– EV80 er en god konkurrent til tilsvarende dieselvarebiler. For mange vil den kunne gi langt lavere totale driftsutgifter med et kraftigere batteri enn liknende elvarebiler. Dermed får den også lengre rekkevidde. Samtidig får du alle fritakene fra moms, avgifter og bompenger som med andre elbiler.

Elvarebilen kommer i to varianter: en innvendig høyde på henholdsvis 171 cm og 191,7 centimeter, med innvendig lengde på 3.30 meter for begge modeller.

Varerommet kommer i 2 størrelser på henholdsvis 10.2 m3 og 11.5 m3, samt mulighet for påbygg på chassis, Det er mulighet for montering av hengerfeste med en hengervekt på 1250 kilo. Kjøretøyet er utstyrt med et litium jernfosfat-batteri med 56 kWt kapasitet.

– Hvis du er opptatt av lave driftskostnader og miljøvennlig transport, er Maxus EV80 varebilen for deg, sier Kristoffersen.

Bilene selges hos 12 forhandlere rundt om i Norge, fra Kristiansand i sør til Tromsø i nord.

Maxus EV80 er til salgs i Norge fra og med februar 2019. Prisene starter på 499.900 kroner til 549.900 kroner og har alle elbilfordelene som f.eks ingen moms, ingen bompenger, lave drivstoffkostnader og ingen avgifter.

FAKTABOKS

  • Pris: Fra 499.900 kroner til 549.900 kroner.
  • Elektrisk varebil produsert av kinesiske SAIC
  • Kassebil i to varianter (to høyder: H2 og H3), samt chassis
  • Rekkevidde (NEDC, med halv last) 182 kilometer, lurer på om vi skal skrive opptil 200km istede for nedc-målingen
  • Lengde: 5,7 meter
  • Bredde: 2 meter
  • Lastevolum: 10,2 og 11.5 m3, samt chassis med påbygg
  • Antall seter: 3
  • Batteri: 56 kWh
  • Lading
    • 30-80% på under en time
    • DC 30 kW, 2 timer (CCS Combo)
    • AC 7,4 kW, 7,5 timer (Type 2 Mode 3)